Toekomstbestendig: vriendelijke, veilige en prettige infrastructuur, en geen ‘concrete jungle’

25-06-2020
114 keer bekeken 0 reacties

Op maandag 22 juni 2020 spraken we in de serie verdiepingssessies over de opgave ‘mobiliteit en infrastructuur’ in het gebied rondom station ’s-Hertogenbosch Oost.

Na de aftrap door projectmanager Edwin Persaud en de inleiding door Sjoerd Feenstra van Urhahn, werd duidelijk dat de insteek inderdaad is om breed en open te kijken naar alle opgaven in het gebied, zo ook deze. Er was een diagrammetje te zien waarin duidelijk werd dat de oppervlakte groen bijna net zo groot is als de oppervlakte asfalt. Ook op deze avond waren beelden verzameld om een indruk te geven van de mogelijkheden en ambities. En ook nu weer werd gestemd op de opties in mentimeter.

Goede bereikbaarheid vond iedereen natuurlijk belangrijk maar wel voor àlle modaliteiten. De deelnemers begrepen dat er wel bepaalde (piek)parkeerbehoefte is rondom de sportfaciliteiten, het station en de rol van het transferium in dit deel van de stad. Maar hoe organiseer je nou parkeren efficiënter? Ook op deze avond klonken er vurige pleidooien voor het met elkaar combineren van functies. En ook nu weer waren goede ideeën niet van de lucht: kan mobiliteit niet gecombineerd worden met bevoorrading in de stad? Het gebied is goed bereikbaar, zeker ook vanaf de A2. Maar bewoners gaven aan dat dergelijke functies ook extra overlast kunnen geven, en stelden daarom de vraag of dat gewenst is.

En dan discussie over het treinstation. Hoe kan daar de juiste kwaliteitsimpuls gegeven worden? Verplaatsen? Meer reizigers trekken, voorzieningen toevoegen en de verblijfskwaliteit verhogen en natuurlijk goede fietsvoorzieningen. De fietser (en voetganger) werd dan ook uitgebreid besproken. Hoe geef je hen veilig ruimbaan? Door aantrekkelijke rijstroken, uitnodigende verbindingen en het versterken van ook de recreatieve functie. Mooie voorbeelden kwamen langs zoals de Berekuil in Utrecht. Of een omgekeerde versie daarvan waarbij fietsers auto’s bovenlangs kruisen en ook voor voetgangers veilige en vlotte oversteekmogelijkheden ontstaan.

Alles in het werk dus om voetgangers en fietsers door het gebied te laten verplaatsen. Gezien de ambitie van de gemeente in het kader van gezond bewegen is lopen en fietsen een belangrijke pijler. En de auto kan dus wel met wat minder ruimte toe, wetende dat de Bruistensingel feitelijk een afslag van de A2 is. Infrastructuur die compacter, groener en passend binnen de stad is. Waarbij het OV gemakkelijk moet kunnen blijven doorstromen. Is er ruimte voor een vrije busbaan? Helpen 1 of meer (turbo)rotondes?

Het koppelen van station met transferium en de voorzieningen in het gebied die veel reizigers trekken lijkt een goed idee. En als er in het gebied ook nog woningen voor starters komen die in die leeftijd veel meer met fiets en OV hebben, en veel minder met auto’s, dan komt dat mooi samen!

Volgende week dinsdag verdiepen we op het thema Duurzaamheid.

Afbeeldingen

Reageren

Twitter

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees hier onze huisregels

Vragen of opmerkingen?
Neem contact op!

 

 

Cookie-instellingen